Virker traditionelle former for markedsføring?

I denne artikel vil vi undersøge nogle af de mest almindelige og udbredte former for markedsføring og se, om de stadig virker på trods af mange år på bagen. Inden vi går i gang, er det dog vigtigt at klarlægge, hvilke typer markedsføring vi vil kigge på:

  • TV-, radio- og avisreklamer
  • Løsblade og flyers
  • Visitkort og brochurer

Svært at målrette og segmentere

Lad os indledningsvist slå fast; reklamer på TV virker ufatteligt godt – under visse omstændigheder. Sælger du et produkt, hvor din målgruppe er bred og dyb, kan tv-reklamer være den form for markedsføring, der giver den største ROI (return on investment). Er din målgruppe omvendt lille, snæver og svært segmenteret, kan tv-reklamer være et stort spild af penge. For både TV, radio og avis gælder det, at det er ekstremt vanskeligt at lave en effektiv segmentering af seere, lyttere og læsere. Man rammer med andre ord en stor mængde mennesker, men dermed også en masse, der ikke har den fjerneste interesse for dig eller dine produkter. Jovist, du kan vælge kun at ramme bestemte geografiske områder, men selv her vil du opleve, at en stor del af de mennesker, der ser dine annoncer, ikke ender med at møde op i butikken.

Det ligeledes vigtigt at have in mente, at tv-reklamer virker en del bedre, hvis din virksomhed er:

  1. Stor og veletableret på markedet
  2. Har en høj kendskabsgrad
  3. Ikke udelukkende har fysiske butikker

Foruden at være ekstremt dyrt er mediebaserede reklamer delvist ineffektive.

En billigere løsning

Vi vil herefter kigge på henholdsvis løsblade og flyers. Dette er to klassiske former for markedsføring, der har fået meget ris de senere år. Disse to trykte markedsføringsværktøjer har nogle af de samme mangler ift. segmentering som ovenstående. Hvad løsblade og flyers mangler i muligheder for at målrette, vinder de dog på prisen. Flyers er ufatteligt billige – både at producere og omdele. Foretrækker du derfor mere traditionelle former for markedsføring, er der penge at hente ved at holde sig til flyers og løsblade frem for at investere større summer i andre former for annoncer.

Grundlæggende remedier er nødvendige

Afslutningsvis kan vi naturligvis ikke komme uden om visitkort og brochurer, der er er en integral del af både små og store virksomheder. Du finder nærmest ikke en virksomhed, enkeltmands- eller aktieselskab, der ikke har skufferne fulde af visitkort, hvor deres telefonnummer, adresse og hjemmeside fremgår. Men er visitkort og brochurer virkelig pengene værd?

Umiddelbart kunne man fristes til at tro, at visitkort hører fortiden til. Hvem gider at have små kort liggende, når man i stedet kan have dokumenter gemt i skyen via fx Dropbox? Der er dog overraskende mange, der stadig foretrækker at have visitkortene fra diverse virksomheder liggende. Visitkort og brochurer er begge et fysisk bevis eller minde om dig og dine produkter. Desuden er både visitkort og brochurer så billige, at det er en dum risiko at løbe ikke at investere i et par hundrede eksemplarer som minimum. Du risikerer nemlig, at en kunde eller leverandør spørger efter en af delene.

Recommended For You

About the Author: Redaktionen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *