Sådan holder du vægten henover julen

Julen er fyldt med god mad og drikkelse til masser af arrangementer, som hurtigt godt kan sætte sit præg på, hvor meget badevægten viser, når vi nu nærmer os nytårsaften og januar.

Mange går derfor i skarp træning og fitness centrene er derfor fyldt i januar med alle, som skal opfylde deres nye nytårsforsæt og svede de ekstra kilo, som er kommet på i løbet af julen. Det er dog heller ikke noget, man skal være ked af og man skal bestemt også give sig selv lov til, at nyde alt den gode mad og alle de hyggelige arrangementer, som julen byder på. Der er dog nogle få simple tiltag, man kan lave for at holde sin vægt og form nogenlunde, så den ikke bliver helt ødelagt henover julen.

 

Hold din træning ved lige

Til at starte med vil en anbefaling selvfølgelig være, at man selvom der er mange arrangementer og mere fed mad og drikke holder sin træning ved lige. Da mange arrangementer ligger i weekenderne, vil det her være nemmere at få trænet i hverdagen og man kan evt. få lagt en rutine, hvor man træner to til tre gange i hverdagen i stedet for de træninger man normalt for gjort i weekenden. Prøv også at se om du evt. kan få lagt en træning ind før de forskellige julearrangementer, som også vil give dig mere overskud og hjælpe dig til måske, at tage bedre valg når du står foran julebuffeten.

 

 

Hold øje med din vægt

En anbefaling her er ikke, at gå alt for meget op i din vægt, men det kan dog være en fordel løbende her, at holde øje med din udvikling. Find dig her for eksempel en ny badevægt gennem en af de forskellige badevægt test, som du finder online. Gå dog ikke for meget op i dette og hold i mente, at du sagtens kan veje mere dagene efter en god julefrokost, uden du vil tage det samme på i vægt, da du kan have mere væske og mad i kroppen. Det kan dog give dig den ekstra motivation og fokus på, at prøve at undgå alt for mange af de mere ligegyldige kalorier i dagligdagen.

 

Undgå kaloriefyldt mad i hverdagen

Et andet råd er nemlig her også, at prøve at undgå de ekstra og mere ligegyldige kalorier i hverdagen. Det kan selvfølgelig være hyggeligt at spise en masse pebernødder på kontoret, men en anbefaling er her i stedet at fokusere på, at nyde de forskellige arrangementer fuldt ud og ikke tænke på kalorier her. Du kan derfor spise igennem og drikke det du har lyst til uden nævneværdi vægt forøgelse, hvis du holder dette fra at blive en hverdagsting.

 

Hav et mål

Man skal huske og nyde julen til fylde og det er her vigtigt at pointere, at dette indlæg er rent og skær for, at give dig inspiration og huske dig på at der er forskellige småjusteringer du kan gøre for, at holde din vægt og figur henover julen.

En anden motivationsfaktor kan også være, at du allerede før julen kan sætte dig et mål omkring hvilken kjole du her vil bære til nytårsaften. Dette råd er selv kommet fra en af vores medarbejdere her på kontoret, som selv sidste år havde købt en ny flot kjole fra minimum, som hun planlagde at have på nytårsaften. Hun havde her hængt den op i sit soveværelse, så hun kunne kigge på den hver dag og det gav hende fokus og ekstra motivation til, at holde sig fra de mere ligegyldige kalorier i hverdagen og komme afsted til træningscenteret.

Uanset hvad det er gælder det i hvert fald om, at finde det der virker for dig og giver dig ekstra motivation uden det går ud over selve nydelsen henover julen.

Rigtig god julesæson herfra!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *